Centrum Holdings se od nedělního rána do pondělních odpoledních hodin potýkalo s výpadkem emailové platformy. Platformy, která obsluhuje miliony schránek patřící pod centrum.cz, atlas.cz a jejich slovenské sestry. Nebudu zde rozebírat co se stalo, či proč oprava trvala tak dlouho. Mnohem více mě zaujaly reakce lidí na facebookových profilech CH.
Spousta diskutujících stěžujících si uživatelů poukazovala, že výpadek trvá opravdu dlouho. Že email používají pracovně (!) a v danou chvíli mají obrovské problémy. A argument, že je schránka zdarma odmítají – za její použití přece platí zobrazenou reklamou… Ale je to opravdu tak?
Pravda to úplně není. Provozování emailové služby není nic snadného. Uživatelé požadují vysokou dostupnost, zálohování, téměř neomezené kapacity schránek, moderní rozhraní, přístup z mobilních zařízení a minimum reklamy… To vše sebou nese nemalé náklady na vývoj a následný provoz. Navíc se tyto služby velice špatně monetizují zobrazenou reklamou. Ano, přiznejme si to – provoz Vaší emailové schránky je pravděpodobně pro poskytovatele ztrátový.
Proč tedy tolik společností dotuje ztrátovou službu? Odpověď je jednoduchá. Provoz emailu zdarma je strategickou záležitostí. Pokud uživatel bude mít na určitém portále svůj email, je pravděpodobné, že si k službě vytvoří vztah a bude využívat i ostatních služeb. Email zdarma tedy není nic jiného, než marketingová vábnička.
Z výše uvedeného je výpadek emailové služby zkrátka jen marketingovým selháním. Nepovedou reklamou. Nic, co dlouhodobě ohrožuje provoz a příjmy poskytovatele.
Takže se ještě jednou zeptám – pokud si ceníte své elektronické pošty a považujete ji pro sebe a svůj byznys za klíčovou, opravdu stojíte jen o reklamní leták, nebo si zaplatíte pár korun za garanci a klid?
Přesně řečeno. Taky rostu z firem, které používají svůj web pro prezentaci, od pohledu třeba nestál zrovna málo a jako kontakt? Seznam a jiné freemaily. Já třeba používám vlastní doménu jen na emaily (Google Apps) a stojí mě to sotva 2 stovky.