Microsoft je jedna z největších firem světa, vytvářející naprosto špičkový software a věci s ním spojené. Nejen pro korporátní klientelu, ale přináší i zajímavá řešení pro domácí uživatele a entertainment sektor.
Přesto, že je společnost vysoce úspěšná a jejich produkty jsou extrémně kvalitní, je zde několik věcí co mi vadí. A nejedná se o technologie, spíš strategii.
Licencování
Licence a Microsoft je jeden z nejznámějších problémů Softies. Mám pocit, že licencování Microsoftu je často tak nevýhodné, že zabíjí technologie. Důkazem třeba může být virtualizace desktopů, kde poplatky za SW přebíjí uspořenou cenu za správu a hw.
Další výtkou k licencování je jejich extrémní nepřehlednost a složitost. A nemožnost snadného upgrade SW na novou verzi, pokud nemáme např. SA. Líbil by se mi model, který má (nejen) Vmware, kdy po omezenou dobu je možné upgradovat stávající řešení za zvýhodněnou cenu. V případě MS zákazník raději zůstane u staré Exchange, než znovu kupovat Exchange a CALy.
Inovace
Občas mám pocit, že v Redmondu zapomínají s dostatečným předstihem reagovat na aktuální trendy. Ano, firma má dostatek financí, aby následně několik let konkurenci doháněla (což se jí např. u hyper-v daří), ale to není ono. “Bohužel” díky delšímu životnímu cyklu vše trvá mnohem déle.
Co je ovšem ve firmách výhoda (delší životní cyklus) je pro domácí zákazníky problém. Příkladem je rodina Windows Live, která by si zasloužila častější vydávání nových (klidně i minoritních) verzí, které budou reagovat na aktuální trendy.
Krásně to ukazuje propojení Windows Live Messengeru a Facebooku. Microsoft s tím začal první, ale než prošla série beta verzí mělo podobnou funkcionalitu i ICQ. Jenže to už stačilo zaintegrovat i Twitter a Google+ s GTalk. Jak jsou na tom pánové s Microsoftu?
Nesmyslné rozdělení na regiony
V případě uvedení produktu na trh ho Microsoft nejprve testuje ve Spojených státech. V případě úspěchu pokračuje jeho rozšíření do dalších významných zemí (Německo, Spojené království, Francie…). Až po jeho úspěchu v těchto místech se produkt rozšiřuje dále.
V tu chvíli ovšem Microsoftu ujíždí vlak ve zbytku světa a (nejen) Google ho (s i méně kvalitními službami) válcuje. Příkladem buď Bing, XBox Live, Zune, Windows Phone Marketplace a mnoho dalšího. Za ty roky mám prostě k hlášce “Sorry, the requested page is not available in your region” extrémní odpor.
Roztříštěnost produktů
Windows Media Player, Zune, Windows Media Center… Všechny tyto produkty řeší skoro to samé, ale každý z nich neumí něco, co ten druhý nedokáže. Proč nás Microsofte mateš a nedostaneme jen jeden produkt, který by zvládl všechno?
(Ne)provázanost služeb
Korporátní softwarový svět je na tom mnohem lépe, než ten pro běžné zákazníky. Do dnes nechápu oddělení Windows Live Skydrive a Mesh. A těch příkladů, zvlášť v online službách jsou spousty. Kluci, máte se hodně co snažit.
Tohle byl jen malý nástřel chyb, které největší SW firma světa dělá. Určitě to není vše a vás jistě napadnou další. Klidně je dejte do komentáře.
Čas strávený zkoumáním licencí MS je opravdu zbytečně dlouhý. Řádově delší než u drobných výrobců nebo OSS. Nikdo z nich nemění komplet logiku licencování u každé verze SW (jako u windows server, kdy jsou u jednotlivých verzí nové edice i model licencování)
To nejhorší opravdu jsou neustálé změny v licencování a naprosto nepřehledný model licencování – když máte ten a ten způsob, tak můžete dělat to a to, když ho nemáte tak nemůžete, za půl roku se to trošku změní…
Navíc ani sami M$ofti nemají v licencování jasno – kdysi jsem potřeboval zalicencovat fail-over-clusterovou instalaci exchange a názory na to, zda potřebuji koupit jeden nebo dva Ex. servery byly 50:50 – vše od M$ nebo certifikovaných firem pro M$ licence…